En af de ting man hurtigt glemmer mens man laver sin hjemmeside er, at en vigtig del af en god side er teksten på den. Midt i programmeringen og designprocessen kan man nemt komme til at glemme, hvor vigtig god kommunikation er for brugeroplevelsen. Er du usikker på, hvor du skal begynde, så har vi samlet lidt tips til at få dig startet.
Hvordan virker tekst på en hjemmeside?
Den tekst du finder på en hjemmeside, fungerer ikke altid på samme måde som den gør i bøger eller på papir. Det er, selvfølgelig, de samme bogstaver og generelle struktur, men hjemmeside tekst eksisterer sammen med et design og den kontekst den er placeret i.
Dette betyder, at der er mange elementer ud over selve teksten som har betydning for effekten og brugen af teksten. Har den en specifik skrifttype, størrelse eller farve. Eksisterer den ved siden af et billede eller er den måske en del af en overskrift.
Selv hvilken type HTML tag ens tekst er placeret i kan ændre på den måde det bliver opfattet på. Dette betyder også, at du bliver nødt til at tænke på teksten en smule anderledes ud fra hvilken del af din side den skal være en del af. Hjemmeside tekst har en tendens til at opdeles i tre forskellige dele:
- Header: Tekst der eksisterer på toppen af siden i headeren. Oftest er det mest brugt til at navigere eller vise ens brand frem.
- Body: Body-delen af teksten er, hvor størstedelen af tekst og dit indhold er.
- Footer: I bunden af siden finder du footeren. Teksten her er oftest meget ligesom den i headeren, men den er stadig en forskel. Her har teksten en tendens til at være til navigation, men ofte er det ikke de lige så vigtige informationer som der er i headeren.
Disse er bare nogle af de slags tekst der kan eksistere på en hjemmeside.
Skriv på den rigtige måde til din hjemmeside
Med alt dette i mente, hvordan skriver man så sin tekst på den bedst mulige måde, så den også passer ind i hjemmesidens format. Der er måde, sikre lige præcis det.
Lad den opbygge troværdighed
Normalt, når man laver en hjemmeside, så er det fordi man gerne vil sprede information. Måske er det omkring en service, et produkt eller et emne. Hvis du gerne vil have, at dine brugere stoler på det du fortæller dem, så bliver du nødt til at opbygge din troværdighed og vinde deres tillid.
Der er mange måder at fremstå troværdig overfor folk. En af de måder er at vise din ekspertise. Hvis du har en service eller et produkt, så ved du højst sandsynligt meget omkring det. Dette er noget du kan prøve at vise i den tekst, når du skriver den.
En anden måde er at låne troværdighed fra andre. Dette kan man gøre ved at vise tal eller statistik omkring ens emne eller vise at andre er enige i dine påstande. Det kan være andre eksperter, firmaer eller brugere du låner fra.
Det at vise, at du ikke er den eneste som tror eller siger er vigtigt.
En tredje måde er at matche tonen fra den målgruppe du gerne vil ramme. Hvis du opfører dig som din målgruppe kan du få dem til at identificere med dig og vil derfor gøre det mere sandsynligt at de stoler på dig og dine ord.
Hold det enkelt
Hvis du har for mange ord på din side, kan det blive overvældende og tage fokus fra hvad du faktisk gerne ville sige. Færre ord kan få din pointe til at stå mere ud.
At holde det enkelt kan også gøre dit indhold mere tilgængeligt for flere mennesker og hjælpe med at få brugerne længere ind på din side og få dem ledt hen til hvor de skulle hen.
Det vil gøre det mere sandsynligt, at de vil ende med at interagere med dit indhold og det er jo det man gerne vil have ud af sin hjemmeside.
Strømlin dit indhold
At være konsekvent er vigtigt for din hjemmeside og for at få den til at fremstå professionel og troværdig. At holde den samme tone og skrivestil igennem din hjemmeside hjælper med at skabe en sammenhængende oplevelse og vil gøre den nemmere at navigere i.
Konsistent tekst kan nogle gange være så nemt som at have den samme skrifttype, tekststørrelse eller farve. Det kan også være at have den samme tone igennem din side. Det kan for eksempel være at, hvis man har en uformel tone i en del, så har man den også i andre.
Dette vil ikke bare gøre det nemmere for dine brugere at navigere i dit indhold, men det vil også hjælpe dig med at etablere et klart udtryk af hvad dit brand er.
Nem at scanne
De fleste af dine brugere tilgår din hjemmeside efter noget specifikt, så det kan være en god ide at gøre det så nemt som muligt at få et klart overblik af hvilket information, der er på din side.
En måde at opnå dette er ved at inkludere buzzwords i din tekst. Prøv at undersøge hvilke ord der er vigtige for dit emne og sikre, at de er brug i de vigtige dele af din side – f.eks. i overskrifterne. Dette vil gøre det nemmere at finde hvilke dele de skal læse.
Bare vær sikke på, at de ikke drukner i lange komplicerede sætninger.
Opfordre interaktioner
Din hjemmeside virker kun rigtigt hvis dine bruger interagerer med den. Så det er vigtigt at opfordre dem til at interagere og klikke rundt på din side. Du har lagt en masse tid og energi i at skabe din hjemmeside, så det ville være en skam hvis dine brugere aldrig kom længere end den første side.
Dette kan gøres ved bare at skrive ’klik her’ hvis du vil dirigere dine brugere til andre dele af din hjemmeside, hvor du skriver mere om det du har nævnt om. Du kan inkludere links i din tekst, så folk kan bevæge sig rundt omkring på din side. At give disse links navne kan hjælpe med at informere folk hvor de ender, så vil de være mere tilbøjelige til at klikke videre.
At bruge knapper eller ændringer i farve eller teksturen af teksten vil få det til at skille sig ud og trække folks opmærksomhed hen til det. Dette kan ændre på mængden af interaktioner på din side.
Skriv og ret
Der er ikke særlig stor chance for, at du skriver det perfekte udkast første gang. Derfor er det endnu vigtigere at skrive forskellige versioner eller i det mindste rette i den første.
Det er vigtigt ikke at være bange for at ændre på din tekst. Man kan nemlig hurtigt blive fanget i helst at ville bruge en specifik version af en tekst, men nogle gange er det ikke den måde den virker bedst på. At komme tilbage og kigge på din tekst lidt senere kan give dig et nyt perspektiv på din tekst.
Det at være åben for at ændre på din tekst, både i starten og senere i din proces til sikre, at du kan ende med den bedst mulige version i sidste ende.
Fængende og informative overskrifter
Overskrifterne er de første ting folk ser på din hjemmeside eller bliver brugt til at navigere igennem din side. Så det er vigtigt at sikre, at de er interessante nok til at få folk til at fortsætte med at læse siden.
Dine overskrifter er det første indtryk brugerne får for resten af dit indhold og bruges ofte til at finde ud af hvilket indhold, der er relevant at fortsætte med at læse. Derfor er det en god ide at inkludere så meget vigtig information i dem samtidig med, at du gør dem så nemme at fordøje som muligt.
Prøv at finde en balance mellem informativt og spændende.
Kig på det i kontekst
Som tidligere nævnt er det vigtigt at kigge på din tekst i dens kontekst. Dette betyder, at du på et eller andet tidspunkt skal sætte din tekst ind på din side, så du kan se hvordan den ser ud ved siden af alt andet på din side. Er en af dine afsnit for lange? Ser overskriften forvirrende ud i kontekst? Dette er ting som du kun kan finde ud af ved at kigge på dem på din side.
Dog er det også vigtigt at huske, at æstetik ikke er det eneste vigtige, så vær sikker på at den tekst flyder godt med resten af dit indhold så det bliver nemmere at fordøje.
Led efter inspiration
Hvis du er helt forvirret over hvor du skal starte og hvad der kan være godt, så kan det være en god ide at starte med at kigge på andres hjemmesider. Det at se hvad andre har gjort er en god måde at finde elementer, som du kan lide eller ikke kan lide. Begge kan være brugbare, fordi de hjælper dig med at begrænse de eller uendelige muligheder.
Det er umuligt at skabe en helt unik hjemmeside, men det betyder selvfølgelig ikke, at du bare skal kopiere direkte fra andre. Men at finde noget og så få det til at passe ind i dit brand og din stil er en god måde at starte. Specielt, hvis du er lidt forvirret.
Konklusion
Det at skabe teksten til din hjemmeside kan være lige så vigtigt et trin som mange andre dele i processen. Derfor er det en god ide at sikre, at du ved hvad du vil med din tekst og at du holder dine brugere i tankerne. Hold dit indhold simpelt og sammenhængende igennem din side. Find ud af hvad der er vigtigt for dig, dit brand og dit felt. Dine brugere vil takke dig for det.