Hvordan gør du din virksomheds hjemmeside mere professionel

En hjemmeside til din forretning

En god måde at sikre, at din hjemmeside har en tilstedeværelse online er med en hjemmeside, så du kan sprede ordet og vise dine produkter og services frem.

En virksomheds hjemmeside kan kræve et vist niveau af professionalisme, så folk vil ende med at tage dig og dine produkter seriøse. Hvis du gerne vil have folk til at interagere med din hjemmeside og forhåbentligt købe fra den, så skal de stole på din virksomhed.

Så hvordan kan du få din hjemmeside til at være troværdig og professionel? Det kan denne artikel hjælpe dig med at opnå.

 

Brand budskab

En af de vigtigste ting, du bør have overvejet før du går i gang med resten af rådene i denne artikel er hvilket budskab du prøver at sende med dit brand og til dine kunder.

Brand budskabet vil spille en stor rolle i den måde du kommunikerer på din hjemmeside. Hvordan du finder dette budskab er faktisk meget nemt. Du har højst sandsynligt en ide om hvad du ønsker, at folk tænker om din virksomhed, så du skal bare finde en måde at få det ned på skrift.

Hvad vil du gerne, at folk tænker, når de tænker på dit brand? Er det om at have det sjovt, et mere luksuriøst produkt eller service eller er det noget helt tredje? Prøv at skrive nogle ord ned, som beskriver dit brand.

Hvilken opgave eller behov vil du gerne opfylde? Hvad er det du har og kan gøre for folk? Ønsker du at gøre nogens liv nemmere, gøre noget mere tilgængeligt eller sjovere? Er der en specifik ting, som du gør?

Det er vigtigt også at tænke over hvilken industri du er en del af. Hvad gør andre virksomheder og hvordan kan du vise, at du er lige som dem, samtidigt med, at du skiller dig ud? Er der nogle specifikke elementer, farver eller lignende, som er specielt relevant for dig?

 

Enkelthed

Når du har fundet dit budskab kan du begynde at vise det på din siden. En stor del af at prøve at få din hjemmeside til at fremstå mere professionel og være nem at forstå er igennem dit design.

Et professionelt design er ofte meget enkelt i dets farver og den overordnede mængde indhold på hjemmesiden. Enkelthed gør det nemmere at få et klart billede af en hjemmeside og gør det nemmere at navigerer for dine besøgende.

At vælge farverne til din hjemmeside er en meget stor del af dette. Hvilke farver du ønsker at bruge kan variere meget baseret på en del forskellige faktorer. Det er vigtigt at tænke over hvad er normen for dine produkter/services eller industri og have det i mente.

Du kan også se på farveteori for at beslutte hvad du ønsker at sige med farverne i dit design. Her er hvor dit budskab kan komme ind. Normalt er blå en god farve til at vise professionalisme og seriøsitet, men det kan være mere relevant for dig at bruge grøn, hvis du associeres mere med natur eller orange/gul, hvis du gerne vil virker mere glad eller fuld er energi.

Du kan vælge farver ud fra en del forskellige faktorer, men at gå med en der passer til dit budskab vil hjælpe dig en del. Gul er ikke nødvendigvis mindre professionel end blå, hvis gul passer mere med dit brand. Det vil i stedet vise en forståelse og autenticitet med dig selv.

Hvis du ønsker at skabe et enkelt design, så er der en meget ligetil tilgang, når det kommer til at vælge farver.

  • Primær farve: Dette referere til den farve, som vil være hoved symbolet for dit brand. Det kan være en vovet eller mere enkel farve, så længe den skiller sig ud.
  • Sekundær farve: Denne skal passe på en eller anden måde med den primære farve. Det betyder ikke noget om det er en komplementær eller en kontrastende farve eller noget midt i mellem. Men det er vigtigt at den kan ses mod den primære farve og stadig skille sig ud og se godt ud. Det kan være en helt anderledes farve eller en anden version af den samme farve det er op til dig.
  • Neutral farve: Den sidste ting du skal bruge er en neutral farve, som kan passe med de andre farver du har valgt. Det kan være hvid, beige eller grå farver, som ikke tager for meget af opmærksomheden fra de andre farver, men i stedet skaber en simple baggrund base.

Det kan også være en god ide at lege lidt rundt med forskellige farver eller kombinationer for at se om du kan finde en, der virker for dig.

Når man snakker om enkeltheden i designet betyder det også, at du ikke skal proppe dine sider fulde med indhold eller forskellige elementer, men giver de enkelte elementer rum til at kunne ses uden at brugeren bliver distraheret af 15 andre elementer i den samme ramme.

Hold din tekst kort og skab plads mellem de forskellige sektioner, så brugeren kan have tid til at forstå, mens de scroller.

 

Tone

En anden stor del af at fremstå professionel er den tone du tager i din kommunikation. Man kan tro at ved at bruge en meget formel tone så vil man helt logisk virke mere professionel og som en ekspert, men det kan også ende med at skræmme dine kunder væk hvis det ikke er tilgængeligt for dit publikum. Nogle gange betyder det at være professionel, at du skal matche den tone som dit publikum har og nogle gange kan man virke mere som ekspert hvis man har evnen til at forklare komplicerede ting på en måde alle kan forstå.

Det handler om balance for man vil ikke virke som en der taler ned til dine brugere, men man skal samtidig også fremstå vidende omkring de ting man er en ekspert i.

Det er vigtigt altid at have dine brugere i mente.

 

Billeder

De billeder du bruger på din side kan sige en del om dig. Du vil gerne have billeder der ser og føles professionelle. Så det kan tage lidt tid at finde dem, der passer lige til dig. Billeder er en af de sværeste ting at få helt rigtigt, da man skal balancere kvalitet med ikke at få billede filer, som er så store, at de tager en evighed om at loade.

Indlæsningstid for din hjemmeside kan blive en del større med billeder på din hjemmeside, men en side uden billeder er også kedelig. Så det er vigtigt at inkludere billeder, men være opmærksom på ikke at unødvendigt gøre din side langsommere.

Prøv at finde billeder som er god kvalitet, men ikke er for store filer, selv om det kan tage lidt tid. Men det er tid der er godt brugt.

 

Brugeroplevelse

At kigge på brugeroplevelsen kan også være en god ide at for at gøre din hjemmeside mere professionel. En hjemmeside der er mere brugervenlig vil få dine brugere til at nyde at bruge den mere.

Navigation er en stor del af at have en god brugeroplevelse, da det skal være enkelt og intuitivt at finde rundt på din hjemmeside og finde det information, der er relevant og brugeren leder efter. Dette kan være noget så simpelt, som at sikre, at det er klart hvor du kommer hen når man trykker på en knap og nemt at komme frem og tilbage som det er nødvendigt.

Det er også vigtigt at have en god indlæsningshastighed på din hjemmeside, da de fleste mennesker ikke gider at sidde og vente i lang tid for at den kommer op.

Din hjemmeside skal også virke. Hvis brugerne ender med at få 404 beskeder når de prøver at tilgå en side eller de ikke kan få adgang til ting de ellers skulle. Så vil de blive frustrerede og forlade siden før de kan færdiggøre hvad de var i gang med.

Det er vigtigt at sikre, at din hjemmeside er enkelt, nem og intuitiv at bruge.

 

Opbygge troværdighed

Det er også nødvendigt at etablere din troværdighed så folk føler sig sikre i at stole på hvad dug siger. Der er mange måder at gøre dette på, men en af de mest brugte er anmeldelser. Dette kan gøres ved at dedikere en del af din side til at vise hvad folk har sagt om din hjemmeside, services eller produkter eller ved at vise noget fra din Trustpilot side. Folk har en tendens til at stole på andre brugere og er mere tilbøjeligt til at engagere med dig og dit indhold hvis de ved, at andre har haft en positiv oplevelse med det.

Det kan også være en god ide at vise en fysisk tilstedeværelse for din virksomhed. Du kan vise lige så mange anmeldelser og ord på din side, men en af de ting folk stoler allermest på er beviser på at du er en fysisk virksomhed og at de kan få fat i dig hvis det bliver nødvendigt.
Dette opnår du ved at inkludere ting som telefonnummer og e-mailadresse eller en fysisk adresse, hvis du har en. Dette vil hjælpe med at opbygge tillid til at du er en rigtig virksomhed.

Du kan også vise dig selv frem ved at lave en ‘om os’ underside for at fortælle om dig selv og din rejse. Her er det ikke så vigtigt at være den mest professionelle, men i stedet vise din menneskelige side af din virksomhed frem. Vis dig selv og dine mål for din virksomhed.

 

Vedligeholdelse

Det er meget vigtigt at sikre at du regelmæssigt tjekker om din hjemmesides funktioner virker på den måde de er designet til. Det er vigtigt for både SEO og oplevelsen af din side. SEO vil rangere dig bedre hvis alle funktionerne og links på din side virker.

Brugeroplevelsen vil også blive en del bedre, hvis du ikke bliver stoppet efter et par klik fordi disse links ikke virker eller du ikke bliver ført til det rigtige sted. Det vil naturligvis også være mere professionelt hvis alt virker.

Så gør det til en regelmæssig ting at gå igennem din hjemmeside og se om alting virker på den måde det skal. Specielt hvis du ændre eller tilføjer ting.

 

Konklusion

At fremstå mere professionel på din hjemmeside kan betyde mange forskellige ting alt efter hvilken slags virksomhed du har eller hvilken industri du arbejder i. Hold det simpelt og autentisk til dig er altid en god start. Tag tid til at tænke på dit design, din tone og brugeroplevelsen på din hjemmeside, så kan du tilføje et par elementer til at opbygge din troværdighed og sikre regelmæssige tjek af din hjemmesides og at den virker som den skal og du vil komme godt på vej til at lave en mere professionel hjemmeside.

Share:

Explore more blog posts

Hvordan du skriver det bedste blog opslag

Nogle gange der den bedste måde du kan få din hjemmeside ud til folk på...

6 database plugins til at håndtere din data

Håndter din data Skal din hjemmeside opbevare og bruge en masse data, som kan ende...

Hvordan du tilføjer autoudfyldning af adresser til din webshop

Autoudfyldning af adresser Når du styrer din webshop er der mange ting, du skal overveje...

Lav den bedste pop up til dine Black Friday tilbud

Black Friday Som Black Friday kommer er det tid til at overveje hvad du gerne...

Sådan skal du håndtere dine døde links

Links Links er en stor del af hjemmesider og at dine links virker er vigtigt...

Sådan sætter du din WordPress hjemmeside op

Hvis du har valgt at bruge WordPress til at lave din hjemmeside, så kan det...

WP Nordic DK